אגרת להורים – הכנה לקראת החזרה לבית הספר

בעוד פחות משבועיים יחזרו הילדים לגנים ולבתי הספר, לאחר חופשה ארוכה.
החזרה לבית הספר מעוררת התרגשות וציפייה ובו בעת גם חששות. החזרה ללימודים אינה תמיד קלה לילדים ובמיוחד לאחר חודשיים של חופש.
 
לתלמידי מערכת החינוך בעיר יצטרפו תלמידים חדשים וקבוצות תלמידים יעשו שינוי משמעותי של החלפת מסגרת. ילדי המעון יצטרפו לילי הגנים, ילדי כתה א' יעברו את אחד השינויים המשמעותיים ברצף ההתפתחותי, התלמידים העולים לחטה"ב, אשר בפניהם השינוי יוצר אתגר חברתי, רגשי ולימודי ואלו העולים לחטיבה העליונה, השלב האחרון ברצף הלמידה במערכת החינוך העירונית.
 
במהלך החופשה סדר היום של הילדים היה מבולבל, החוקים וההגבלות התגמשו ועלינו ההורים לסייע לילדים, הקטנים כגדולים, לחזור לשגרה, שאם לא כן הקושי בהסתגלות למסגרת החינוכית עשוי להיות משמעותי.
 
בכתבה הבאה נציע דרכי התמודדות אשר יסייעו לכם ההורים להחזיר את הילדים לשגרת הלימודים, תוך יצירת תקווה ומתן הזדמנות ל'פתיחת דף חדש'.
 

הדרגתיות ותיאום ציפיות-

השינוי לא יעשה באופן דרסטי מהיום למחר, אלא כבר בימים אלו מומלץ לשוחח עם הילדים, הקטנים והבוגרים, לקראת החזרה למסלול הלימודי, נברר כיצד הם מרגישים ביחס לחזרה לביה"ס או לגן, נברר בשיחה למה הם המצפים, ממה הם מתרגשים, ממה שמחים וממה הם חוששים. נשאל אותם מה יעזור להם להתארגן ולהיות מוכנים יותר לקראת תחילת השנה.
 

שיתוף, התייעצות וחיזוק הבטחון העצמי-

התייעצות ושיתוף מעלים את תחושת הערך והבטחון של הילדים (קטנים כגדולים), את התחושה כי מקשיבים להם, כי דבריהם חשובים וכי אפשר לשנות ולהשפיע. באווירה מקבלת הם ישמחו לשתף פעולה תוך ��עלאת רעיונות להכנה לקראת החזרה למסגרת החינוכית. חשוב להקשיב באהדה, גם אם הילד ישמיע התנגדות או רגשות שליליים. השיתוף הרגשי יסייע לילד להתאוורר מרגשותיו, יחזק את תחושת השותפות ויסייע במציאת פתרונות מספקים.
 

הקפידו על מסגרת, על סדר יום קבוע וברור-

סדר יום קבוע יסייע לילד להתמודד עם השינוי ולהיקלט טוב יותר. כשבוע לפני החזרה לשגרה הקפידו על רוטינת בוקר, על שעות קימה ושינה מסודרות, על ארוחות קבועות, על שעות ללא מסך המוקדשות למנוחה, קריאה או משחק. שתפו את הילדים באחריות לקביעת סדר היום ובאחריות הביצוע, תוך מתן חיזוקים חיוביים וגישה מחזקת.
 

התחילו לשמור על שעות שינה מסודרות-

במהלך החופשה שעות השינה כפי הנראה לא היו מוקפדים, המתבגרים במיוחד הפכו את היום ללילה ואת הלילה ליום. ילדים שאינם ישנים מספיק יתקשו ללמוד ולתפקד ומחקרים מלמדים כי בני נוער זקוקים ל- 8-9 שעות שינה ביממה, כשהיעדר שינה מספקת גורם לעצבנות, לקשיי קשב, לחסר מוטיבציה ואף לדיכאון וחרדה. לכן, מומלץ כשבוע לפני החזרה ללימודים להקפיד על שעות שינה מסודרות ומספקות.
 

ערכו היכרות עם הצוות החינוכי, עם סביבת הגן או עם ביה"ס ושדרו תחושה של בטחון בצוות החינוכי-

אחת הדרכים להקל על הילד את המעבר היא ההיכרות עם המורה/הגננת, היכרות עם הדרך לביה"ס ועם המבנה עצמו. הגיעו עם הילדים הצעירים, ובמיוחד עם אלו העולים לכתה א, לביה"ס, הראו להם את המקומות החשובים, דרך נוספת לחבירה של תחושת בטחון והסתגלות טובה יותר. מסר הורי של אמונה בצוות החינוכי יסייע לילד להרגיש בטוח.
 

דאגו למפגש חברתי-

שמירה וחידוש הקשרים החברתיים מהכתה ומביה"ס יגבירו את תחושת הבטחון והשייכות של הילד והמתגבר. עודדו את הילדים שלא נפגשו בקיץ עם חבריהם מהכתה לפגוש אותם, ארגנו בביתכם מפגש חברתי או כל יוזמה אחרת לתקשורת חברתית.
 

צרו חוויה חיובית לקראת החזרה לבי"ס-

הפכו את ההכנות לקראת החזרה לביה"ס או לגן (רכישת ציוד, ספרים) לחוויות מתעניינות ומשתפות, לחוויות המקרבות בינכם לבין ילדיכם, לחוויה של הקשבה והיכרות אשר תלווה אתכם בהתנהלות היומיומית.

אנו מאחלים לתלמידים, להוריהם ולכלל הצוותים החינוכיים, שנה פוריה ומוצלחת,
שנה בה ערך הסובלנות וכבוד האדם יוביל אותנו לבחירות נכונות ומועילות, שנה בה כל תלמיד, הורה ומורה יחוו הצלחות, סיפוק ומשמעות בעמלם.

אנו בשירות הפסיכולוגי עבורכם, ניתן לפנות באמצעות הטלפון 04-9578797
או באמצעות המייל.

                                                                      
                                                                     אורנה וייס 
                                                         מנהלת השירות הפסיכולוגי
                                                                  וצוות הפסיכולוגים