אגרת להורים לקראת קבלת התעודה

 
בימים אלו ילדכם יקבלו את תעודת סוף שנה, תעודה המסכמת את עשייתו הלימודית, את תפקודו החברתי וההתנהגותי במהלך השנה.
זו הזדמנות לעצירה, להתבוננות ולשיח משותף מכבד שיבטא הערכה על המאמץ שנעשה, על ההישגים שהושגו (ולו הקטנים ביותר) ולכוון להצבת מטרות עתידיות.
אנו יודעים כי נכונות לעבוד קשה, דהיינו השקעת מאמץ, התמדה, תחושה של תקווה ושאיפות עתידיות, הם אלו אשר עושים את ההבדל בין הצלחה וכישלון ואת אלו צריך לטפח, לעודד ולחזק לאורך כל שלבי ההתפתחות והגדילה.
 
כולנו גאים ושמחים כאשר ההישגים של ילדינו גבוהים, אך אייך נתמודד כאשר הישגיו נמוכים יותר?
חשוב לתת את הדעת לסוגיה באם ברצוננו שהתעודה תהווה ציון עד כמה 'שווה הילד' או שאנו מעוניינים להשתמש בתעודה כמנוף לשינוי.
 

כדי שהמפגש עם הילד המביא את התעודה יהיה משמעותי עם הזדמנות לשינוי וגדילה, מומלץ:

  1. להעריך את השתדלות הילד, לחזק ולהתייחס לדרך ולא רק למטרה. להתחיל תמיד את השיחה בטוב, בחוזקות. חשוב לראות ולחזק את המאמץ שהילד עשה ולא רק את הציון הסופי. זכרו כי חיזוק מגדיל תחושת ערך ורצון לשינוי, חיזוק המאמץ יניע מוטיבציה.
  2. להימנע מהשוואות בין האחים ביחס לציונים וההישגים. לראות כל ילד כיחיד ומיוחד על חוזקותיו, כישרונותיו וגם קשייו.
  3. לזכור שהציונים זה לא הכל והילד גדול מסך ציוניו – התבוננו והעריכו איך ילדכם כחבר, האם הוא רגיש לזולת? דואג לחלשים ממנו? לוקח על עצמו תפקידים? מוכן לתרום לחברה? בעל כשרונות ותחומי עניין ייחודיים?
  4. כדי לחולל שינוי חשוב להסתכל קדימה, להתבונן בהמשך, בעתיד ולחזק את הגישה האופטימית ואת התקוותיות: הציבו מטרות ריאליות לשינוי – מצויינות אינה רק השגת ציון גבוה, אלא עלייה במדרג הציונים ביחס ליכולת האישית ולנקודת הפתיחה. וכמובן רצוי להציב מטרה אישית שאינה קשורה רק בהישג לימודי. בחנו עם הילד מה ניתן לעשות בחופש הגדול בדרך לשינוי, ולהרבות בחיזוקים חיוביים על כל הצלחה קטנה.
  5. ולא לשכוח לעודד את המצטיינים – חשוב לתת גם לילד המצטיין את תשומת הלב וההערכה הראויה, כדי לשמר את הסקרנות, את אהבת הלמידה, את ��מוטיבציה וההשקעה.
 
חופשה נעימה,
אורנה וייס וצוות השירות הפסיכולוגי